Už jste se někdy zamysleli, jakou hodnotu mají klasické pohádky? Červená Karkulka, Perníková chaloupka nebo O Budulínkovi? Bojíte se, zda nejsou pro Vaše malé děti moc drastické? Proč je vlastně stále vyprávět?
Co mají společného klasické pohádky pro děti?
V tomto příspěvku jsem pro Vás připravila nový pohled na práci s klasickou pohádkou. Zamysleme se nyní nad tím, co společného mají všechny klasické pohádky od Červené Karkulky až po Smolíčka Pacholíčka. Sepsala jsem pro Vás 6 společných znaků klasických pohádek.
Jaké jsou společné znaky výše zmíněných pohádek?
Proč tedy dětem tyto klasické pohádky číst? Nevyděsíme je tím, že les je nebezpečný? Že nemůže věřit lidem? Že celkově svět je špatné a nebezpečné místo pro život?
Naopak, vlastně je skrze klasické pohádky učíme o životě dost. Vždyť se doopravdy něco může stát v momentě, kdy neposlechnou rodiče. Nejsme zastánci autoritativní výchovy, naopak se přikláníme k té respektující, přesto jsou podle nás situace (např. při přecházení silnice), kdy se poslechnout prostě musí.
Klasické pohádky pro děti, stejně jako Pohádky šesti emocí, rozvíjí emoční inteligenci dětí. Pokud je s nimi ovšem pracováno správně. Pokud dětem přečtete pohádku Červená Karkulka a pak je budete při zlobení strašit vlkem, poselství to nepřinese. Naučím Vás, jak z každé pohádky vytřískat maximum. Připravila jsem pro Vás náměty, co vše po přečtení pohádky Červená Karkulka můžete s dětmi dělat.
Otázky a náměty můžete využít a upravit si je na práci s dětmi doma, nebo je klidně vzít do školky, školy a umožnit tak dětem prožít s pohádkou vše, co se dá.
Jak pracovat s pohádkou Červená Karkulka?
1. Ptejte se dětí
- Odkud se vzalo slovo Karkulka? Karkulka, Karkule je ženský čepec uvazovaný pod krkem. Užívaný od 16. do 19. století.
- Co může být červené? Jmenujeme červené věci. Vyprávíme o červené barvě. Jakou emoci vyvolává?
- Co řekla maminka Karkulce? Poslechla Karkulka? Kdy se stalo tobě, že jsi neposlechl(a) maminku? Jaké to mělo následky?
- Koho potkala Karkulka? Bála se? Čeho se ty bojíš? Jak zvládáš strach?
- Co trhala Karkulka u lesa? Jaké květiny rostou na louce u lesa? Vyjmenuj je.
- Kdo Karkulku a babičku zachránil? Kdo tebe někdy zachránil. Kdo ti pomohl?
- Co se stalo s vlkem? Byl potrestaný? Je spravedlivé někoho potrestat?
- Jak pohádka skončila? Přál by sis jiný konec?
- Jaké poučení je z této pohádky?
2. Dramatizace a práce s pohádkou
Dramatizace je vlastně to, že si s s dětmi zahrajete takové malé divadlo. Děti si skrze hraní zažijí pocity hlavních hrdinů a snáze si je propojí s tím, co cítí samy.
Zahrajte si s dětmi loučení maminky s Karkulkou
Přehrajte si začátek pohádky. Maminka a Karkulka. Karkulka neposlechne a když jde kolem lesa, zastaví se a přemýšlí, jestli má vstoupit do lesa. Diskuze s dětmi o překročení hranice. Jaký pocit asi zažívá Karkulka? Máte zkušenosti s tímto pocitem?
Zahrajte si s dětmi Karkulka v lese
Děti chodí po třídě a předvádí:
- lesní zvířátka – veverku na stromě, srnku, divoké prase, zpívající ptáčky….
- sběr hub, trhání jahod, sběr borůvek, ostružin……
- lesní stromy jak se kývají ve větru, zdraví větvemi, sklání k zemi….
- učitel prochází lesem – skupiny dětí představují les – co volají na Karkulku? Co volá srnka. Co volá veverka?
Zahrajte si s dětmi setkání s vlkem
Učitel je vlk. Děti stojí v řadě a postupně odpovídají učiteli nebo rodiči. Nebojím se. Tím zažívají pocit “nebát se”.
Povídání o strachu
Rozdělíme děti na dvě skupiny. Jedna skupina sděluje svůj problém se strachem. Společně se dohodnou, kterého strachu se bojí. Druhá skupina hledá odpověď a radu na jejich strach.
Hra na Karkulku a vlka
Děti hrají na honěnou. Jedno dítě představuje vlka a ostatní jsou Karkulky. Koho vlk chytí, přidává se k vlkovi a chytá ostatní Karkulky. Tato hra je podobná hře – na “Ovečky a vlka.” I tuto hru můžeme zařadit.
Zahrajte si setkání v domečku s vlkem
Učíme se být odvážný. Vybíráme dvojice dětí, kteří představují vlka v posteli u babičky. Karkulka se ptá. Proč máš tak velké oči? Proč máš tak velké uši? Proč máš tak velkou pusu? Děti učíme odvahu. Ukazujeme odvážný postoj Karkulky. Co asi Karkulka cítí?
Dramatizace s myslivcem
Uděláme kruh, doprostřed vybereme dítě, které předvádí vlka. Má zavřené oči a spí. Chodíme po kruhu a recitujeme. Vlku, vlku, pozor dej, na myslivce nekoukej. Jedno dítě z kruhu se dotkne vlka, ten musí uhodnout, které dítě bylo myslivcem. Potom si vystřídají role.
Radost ze záchrany
Dovyprávíme příběh o Karkulce a zahrajeme si na zachráněnou Karkulku a babičku. Prožíváme radost. Vyskakujeme radostí, zvedáme radostně ruce.
Ptáme se: “Kdo ti způsobil někdy radost? Co prožíváš, když máš radost?” Každé dítě položí ruku na část těla, kde cítí radost. Uvědomíme si, že emoce prožíváme ve svém těle.
Dovyprávíme pohádku
Co udělal myslivec s vlkem? Co byste s ním udělali vy? Zaslouží si potrestání? Rozdělíme děti do skupin a každá skupina zahraje pantomimou závěr pohádky. Mohou si vymyslet i jiný závěr pohádky.
Výtvarná činnost
Děti nakreslí buďto část pohádky, nebo postavy z pohádky. Necháme dětem volnou kresbu. Skrze pohádku umožníme dětem rozvíjet se i v této oblasti.
Čtenářská gramotnost
Pro předškoláky – skládáme časovou posloupnost příběhu. Obrázky z pohádky jdou sehnat i na pinterestu.
Školní děti – přiřazují větu k obrázku. Přečtou větu Karkulka jde lesem a přiřadí k obrázku.
Pracovní činnost
Děti rozdělíme do skupin. Nakreslí a vystříhají z tvrdé čtvrtky postavy z pohádky. Na zadní stranu nalepí špejli. Připraví tak papírové loutky na divadlo.
Závěrečná dramatizace
Děti ve skupinách přehrají pohádku se svými nakreslenými loutkami. Nebo může každá skupina přehrát část pohádky. Pohádka jde přehrát i s dětmi jako postavami z pohádky.
Závěrem
Budu ráda i za sdílení Vašich námětů a zpětné vazby, co se Vám s pohádkou podařilo. Přeji krásné zážitky s dětmi, ať i Vás práce s pohádkou baví. Učme děti prožívat emoce, vyjadřovat je a nebát se o nich mluvit.
Líbila se Vám moje práce s příběhem Červená Karkulka? Přečtěte si také mé autorské pohádkové příběhy doplněné o konkrétní náměty.